ابزار شارژی بهتر است یا ابزار برقی؟ مقایسه معایب و مزایای ابزار شارژی و برقی

یکی از سوالاتی که ممکن است هنگام خرید ابزار مختلف برای شما پیش آمده باشد این است که ابزار برقی بهتر است یا شارژی؟ بحث در مورد برتری‌ها و نقطه ضعف‌های ابزارآلات شارژی و برقی از زمانی ورود ابزار شارژی به بازار تاکنون ادامه دارد.واقعیت این است که جواب قاطعی برای این پرسش وجود ندارد. هر یک از این نوع ابزارها برای افراد و مصارف خاصی مناسب هستند. با اطلاع از نقاط قوت و ضعف ابزارآلات برقی و شارژی شما می‌توانید تصمیم بهتری در مورد خرید مناسب‌ترین گزینه برای خود بگیرید. در ادامه سعی کرده‌ایم به تفاوت‌های ابزار شارژی و برقی بپردازیم تا با آگاهی بیشتری برای خرید آنها اقدام کنید.

تاریخچه ابزار شارژی

با اینکه اولین دریل شارژری در سال 1961 معرفی شد، اما ابزارهای شارژی در 20 تا 30 سال گذشته بیشتر رواج پیدا کرده‌اند. اختراع این ابزار کاربردی در جهان تأثیر انکارناپذیری داشت. یکی از اولین نمونه‌های ابزار شارژی، نوعی از پیچ گوشتی بود که شرکت بلک اند دکر برای ناسا به منظور استفاده در مأموریت‌های فضایی ساخت.

از آن زمان تاکنون، فناوری ساخت ابزار شارژی به صورت خیره‌کننده‌ای پیشرفت داشته است. به گونه‌ای که امروزه طیف وسیعی از ابزارآلات مانند ، مینی فرز، اره، میخکوب، ، پولیش و … به صورت شارژی نیز تولید می‌شوند.

با اینکه قوی‌ترین ابزارها، مانند مینی فرزها و فارسی برها، هنوز به طور عمده برقی هستند، اما به دلیل پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه فناوری ساخت باتری‌ها، فهرست ابزارهای شارژی سنگین در حال افزایش است. با پیشرفت فناوری باتری، اکنون بسیاری از تولیدکنندگان روی ساخت ابزارهای شارژی تمرکز کرده‌اند. امروزه فناوری باعث شده است که ابزار شارژی قدرتی برابر یا در برخی موارد بیشتر از ابزار برقی داشته باشند.

مزایای ابزار شارژی
  • فناوری باتری قدرتمند:تقریباً تمام ابزارهای برقی موجود در بازار با باتری لیتیم یون کار می‌کنند. این باتری‌ها انرژی زیادی را در خود نگه می‌دارند. اگر به درستی از آنها نگهداری شود، با گذشت زمان این انرژی کاهش نمی‌یابد. این ابزار وزن سبکی داشته و دست شما را خسته نمی‌کنند. تعویض سریع و نصب آسان باتری یکی دیگر از مزیت‌هایی است که می‌تواند تجربه استفاده شما از ابزار شارژی را دلچسب‌تر کند.

  • موتورهای براشلس:همان طور که می‌دانید باتری‌های لیتیوم یون به مدت چندین ده است که در بازار وجود دارند، اما نسخه‌های اولیه آنها مشکلاتی داشته و عملکرد ابزار را چندان افزایش نمی‌دادند؛ اما اخیراً فناوری باتری بهبود یافته و موتورهای براشلس در انواع ابزار شارژی به کار می‌روند. باتری‌های لیتیوم یون جدید و پیشرفته همراه با موتورهای براشلس ابزارهایی با عمر طولانی، عملکرد مناسب و دوام زیاد ایجاد کرده‌اند که می‌توانند با ابزارهای برقی رقابت کنند. امروزه همه ابزارها موتور براشلس ندارند، اما تولیدکنندگان سخت در تلاش هستند که تا حد ممکن از موتورهای براشلس در محصولات خود استفاده کنند.

  • قابل حمل بودن:از آنجا که این ابزارها سیم نداشته و نیازمند اتصال دائم به منبع برق نیستند، قابلیت حمل بیشتری دارند. وقتی روی چندین پروژه یا در فضاهای تنگ و باریک کار می‌کنید، ابزار شارژی به شما اجازه مانور و حرکت آزادانه می‌دهند. با استفاده از این نوع ابزار، بدون اینکه نگران گره خوردن سیم‌ها باشید می‌توانید به کار خود ادامه دهید. ویژگی قابل حمل بودن یک مزیت مهم است؛ مخصوصاً برای کارگران و پیمانکارانی که نیاز به جابجایی مکرر در محل کار خود دارند.

معایب ابزار شارژی
  • عمر باتری:حتی انرژی بهترین باتری‌ها نیز محدود بوده و پس از تعداد ساعت مشخصی به اتمام می‌رسد. به عنوان مثال اگر کارگری فراموش کند بعد از شیفت کاری خود باتری را شارژ کند، کارگران شیفت کاری بعد دچار مشکل خواهند شد.لازم به ذکر است که هم‌زمان با کاهش انرژی باتری، عملکرد ابزار شارژی نیز کاهش می‌یابد. درنتیجه انرژی ابزار شما در پایان شیفت کاری کاهش می‌یابد.

  • حجیم و سنگین بودن:زمانی که باتری به ابزار متصل می‌شود وزن و حجم آن افزایش می‌یابد. اگرچه بیشتر باتری‌های لیتیوم یون سبک هستند اما وزن آنها به نوع ابزار و ولتاژ و انرژی موردنیازشان بستگی دارد. اگر ابزار شما نیاز به قدرت بیشتری داشته باشد، باتری آن بزرگ‌تر و سنگین‌تر خواهد بود. ابزارآلات شارژی سنگین، همچنان قابل حمل هستند، اما استفاده از آنها در طول روز باعث ایجاد خستگی می‌شود.

مزایای ابزار برقی
  • منبع برق مطمئن:یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ابزار برقی این است که همواره به یک منبع تغذیه با ثبات و مطمئن متصل هستند؛ بنابراین هیچ‌گاه انرژی آنها تمام نشده و عملکردشان مانند ابزار شارژی محدود به انرژی باتری نیست. ابزارهای برقی همیشه گشتاور بیشتری نسبت به ابزارهای شارژی با عملکرد مشابه دارند. این بدان معنی است که ابزارهایی که نیاز به گشتاور بیشتری دارند نمی‌توانند نوع شارژی داشته باشند؛ و یا اینکه نوع شارژی آنها برای آن کار موردنظر مناسب نیست.

  • زمان آماده به کار بیشتر:مدت‌زمان کار کردن ابزارهای شارژی بسته به شرکت تولیدکننده، نوع باتری و انرژی موردنیاز ابزار متفاوت است؛ اما ابزارهای برقی می‌توانند به صورت پیوسته و مدام کار کنند؛ بنابراین، ابزار برقی برای کارگاه‌ها و محیط‌های صنعتی که برای مدت طولانی و به صورت مداوم از ابزارآلات استفاده می‌کنند، مناسب‌تر است.

معایب ابزار برقی

درست است که ابزار برقی متصل به یک منبع انرژی ثابت است، اما محدودیت‌های زیادی برای جابجایی آن وجود دارد. عملکرد ابزار برقی سیم‌دار کاملا وابسته به محل قرارگیری پریز و منبع برق است. حتی در صورت استفاده از سیم سیار، باز هم در مواردی که کار شما تا حد زیادی به جابجایی و تغییر مکان نیاز دارد، استفاده از ابزار برقی محدودیت‌های زیادی را ایجاد می‌کند. همچنین هنگام استفاده از ابزارهای برقی سیم‌دار خطر گیر کردن پا و افتادن بر روی زمین وجود دارد. علاوه بر این، احتمال بریدن و قطع شدن سیم با تیغه ابزارآلات برشی نیز وجود دارد.

ابزار شارژی یا برقی: کدام گزینه بهتر است؟

شما با مزایا و معایب ابزارهای برقی و شارژی آشنا شدید؛ اما ممکن است هنوز ندانید که کدام یک را باید خریداری کنید. در درجه اول، اگر ابزار را برای مصارف خانگی استفاده کرده و به ندرت کارهای سنگین انجام می‌دهید، بهتر است ابزارهای شارژی تهیه کنید. همچنین اگر نجار هستید و معمولاً با قطعات چوبی بزرگ و ضخیم کار نکرده و نیازی به برش و سوراخ‌کاری‌های بزرگ ندارید، به شما ابزار شارژی را توصیه می‌کنیم. اگر به فکر خرید تجهیزاتی مثل اره افقی بر و دریل چکشی هستید ما به شما انواع برقی آنها را توصیه می‌کنیم؛ زیرا چنین ابزارهای پرقدرتی می‌توانند عمر باتری‌ها را کاهش می‌دهند.نکته دیگری که در انتخاب نوع ابزار باید در نظر بگیرید این است که آیا بیشتر اوقات را در کارگاه خود می‌گذرانید یا در محیط‌های مختلفی کار می‌کنید که لزوما دسترسی به منبع برق هم ندارند؟ در مورد حالت اول، به ترجیح شما بستگی دارد و هر دو نوع ابزار را می‌توانید انتخاب کنید. در مورد حالت دوم، ابزار شارژی گزینه بهتری است؛ زیرا شما را از سرو کار داشتن با سیم‌های اضافه و دنبال پریز برق گشتن نجات می‌دهد. با این اوصاف، برای کارهای سنگین همچنان توصیه می‌کنیم از ابزارهای برقی استفاده کنید.

 

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟