روش های تشخیص ابزار تقلبی

امروزه با توجه به افزایش کالاهای تقلبی در بازار، تشخیص ابزار اصلی و تقلبی برای بسیاری از افراد مشکل است. برخی از ابزارآلات تقلبی شباهت‌های بسیاری با نمونه‌های اصلی دارند. تشخیص تفاوت‌های ظاهری و فنی ابزار تقلبی و اصلی نیازمند توجه به مجموعه‌ای از نکات است. در صورتی که آگاهی لازم درباره روش‌ها و نکات تشخیص ابزار تقلبی را داشته باشید، می‌توانید خریدی مطمئن را تجربه کنید. در این مطلب، به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

  • مدل و شکل ظاهری:

  • یکی از اولین گام‌ها برای بررسی اصالت هر نوعی از ابزارآلات مانند دریل، دریل شارژی ، دریل ستونی و … بررسی مدل درج شده بر روی آن است. در قدم اول باید مدل درج شده بر روی جعبه محصول را با مدل حک شده بر روی بدنه آن مقایسه کنید. این دو مدل باید دقیقا با هم مطابقت داشته باشند.در مرحله بعد باید سایت رسمی برند تولیدکننده ابزار و کاتالوگ محصولات آن برند را بررسی کنید. از قسمت جست و جو یا دسته‌بندی محصولات، مدل ابزار خود را بیابید. در صورتی که محصول یافت نشد دو احتمال وجود دارد: ممکن است محصول تقلبی باشد. همچنین ممکن است تولیدکننده دیگر محصول مورد نظر شما را تولید یا عرضه نمی‌کند. در این صورت، باید با استفاده از موتورهای جست وجو، مدل محصول را در فروشگاه‌های آنلاین معتبر بیابید. سپس شکل ظاهری ابزار را با تصاویر آن در منابع معتبر تطابق دهید تا هیچ گونه تفاوتی نداشته باشند. حتی کوچک‌ترین تفاوت ظاهری دستگاه نیز می‌تواند به معنای غیر اصل بودن آن باشد. توجه داشته باشید که صرفا با اتکا به یک لیبل کاغذی چسبانده شده بر روی محصول نمی‌توان به اصالت آن پی برد. 

  • قیمت:

  • یکی از مهم‌ترین عوامل برای تشخیص تقلبی بودن ابزار، قیمت آن است. قیمت ابزار نباید ارزان‌تر از قیمت جهانی آن باشد. با یافتن قیمت جهانی ابزار و تبدیل آن به ریال می‌توانید قیمت تقریبی کالا را به دست آورید. البته همواره به دلیل تعرفه‌های مربوط به واردات، سود واردکننده و … همواره قیمت ابزار از قیمت جهانی آن گران‌تر است. اگر قیمت ارائه شده توسط فروشنده تا حد قابل توجهی از قیمت جهانی کم‌تر بود، به احتمال زیاد محصول تقلبی است. مهم‌ترین مرجع برای بررسی قیمت ابزارهای خارجی سایت رسمی شرکت تولیدکننده است. برخی از برندها مستقیما از طریق وبسایت رسمی خود اقدام به فروش محصولات می‌کنند. در این موارد، قیمت‌های درج شده در سایت رسمی بهترین منبع موجود هستند. با این حال، در بیشتر موارد سایت‌های رسمی برندهای ابزار، بخشی مربوط به فروش آنلاین محصولات ندارند. در این موارد بهتر است فروشگاه‌های آنلاین معتبر در عرضه بین‌المللی را بررسی کنید. فروشگاه‌هایی مانند آمازون، علی بابا، homedepot، acehardware و… جزو معتبرترین منابع برای یافتن قیمت جهانی ابزار مختلف محسوب می‌شوند.

  • رنگ:

  • یکی از نکات کلیدی برای تشخیص اصلی یا تقلبی بودن ابزارآلات رنگ آنها است. در برخی از موارد ابزار تقلبی از لحاظ شکل ظاهری کاملا مشابه کالای اصلی است؛ اما رنگ آن تا حدودی با محصول اصلی متفاوت است؛ بنابراین لازم است با رنگ محصول اصلی کاملا آشنا باشید. به عنوان مثال رنگ آبی ابزارآلات بوش اصلی کاملا منحصر به فرد بوده و از این طریق به راحتی می‌توان ابزار بوش تقلبی را تشخیص داد. ذکر این نکته لازم است که برخی از برندها پس از مدتی رنگ محصولات خود را اندکی تغییر می‌دهند. به عنوان مثال همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید برند ماکیتا در سال‌های اخیر رنگ محصولات خود را اندکی تغییر داده است. از این رو، رنگ متفاوت همیشه به معنای غیر اصل بودن ابزار نیست.

    عملکرد فنی:

  • در صورتی که با محصولات برند مورد نظر آشنایی داشته باشید می‌توانید براساس عملکرد ابزار به اصل یا تقلبی بودن آن پی ببرید. معمولا ابزار تقلبی صدای بیشتری تولید می‌کند. در برخی از ابزار تقلبی بی‌کیفیت ممکن است این صدا تا حدودی ناهنجار باشد. لرزش موتور بعضی از مدل‌های تقلبی نیز بیش از حد معمول است. بسیاری از افراد متخصص و آشنا به ابزارآلات می‌توانند بر اساس عملکرد موتور و شیوه گردش آرمیچر دستگاه به تقلبی بودن آن پی ببرند.
  • وزن:

  • کالاهای تقلبی بسیاری از ویژگی‌های ظاهری محصولات اصلی را کپی می‌کنند؛ اما در بسیاری از موارد وزن آنها با محصولات اصلی متفاوت است. معمولا کالاهای تقلبی وزن کم‌تری نسبت به کالاهای اصلی دارند. دلیل اصلی این تفاوت، استفاده از مواد اولیه نامرغوب و قطعات با کیفیت پایین‌تر در محصولات تقلبی است. با بررسی مشخصات محصول در وب‌سایت رسمی برند آن می‌توانید به وزن دقیق آن پی ببرید. سپس ابزار خریداری شده را وزن کنید. در صورتی که وزن آن اختلاف قابل توجهی با ارقام سایت رسمی داشت، احتمال تقلبی بودن آن زیاد است.
  • متعلقات:

  • معمولا نام متعلقاتی که همراه با ابزار عرضه می‌شوند در وبسایت رسمی آنها ذکر شده است؛ بنابراین باید بررسی کنید که متعلقات محصول دقیقا مطابق با اطلاعات درج شده توسط شرکت سازنده باشد.
  • گارانتی:

  • یکی از راه‌های اطمینان از اصالت کالا، خرید محصول دارای گارانتی معتبر از عاملیت‌های رسمی فروش محصولات آن برند است. علاوه بر این، با خرید محصولات دارای گارانتی معتبر می‌توانید از امکان تعمیر ابزار و تأمین قطعات آن اطمینان حاصل کنید. برای خرید ابزار دارای گارانتی معتبر باید در ابتدا بررسی کنید چه برندهایی در ایران نمایندگی رسمی دارند. به عنوان مثال، برندهایی مانند هیلتی، دیوالت یا میلواکی نماینده رسمی در ایران ندارند؛ بنابراین اگر فروشنده‌ای ادعا کرد که نمایندگی رسمی این برندها را در اختیار دارد، حرف او نادرست است.
  • خرید از فروشگاه معتبر:

  • برخی از فروشگاه‌های آنلاین در ایران و سراسر نقاط جهان، صرفا به عنوان ویترینی برای عرضه محصولات تأمین‌کنندگان مختلف عمل می‌کنند. این فروشگاه‌ها دخل و تصرف چندانی در بررسی اصالت محصولات عرضه شده ندارند. حتی برخی از فروشگاه‌ها محصولات غیر اصل را مشخص می‌کنند؛ اما همچنان در برخی موارد محصولات تقلبی و اصطلاحا «های کپی» را به عنوان محصول اصلی معرفی می‌کنند. به همین دلیل باید از فروشگاهی خرید کنید که یا نماینده رسمی برند محصول باشد یا اصالت کالا را تضمین کند.
سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟